FAQ

Odpowiednie lepkości oleju silnikowego w zależności od typu silnika

Silnikowy Olej 0W30 dedykuje się zarówno do silników benzynowych , jak i silników Diesla. Producenci zalecają stosowanie tego oleju w jakości ACEA A1/B1, ACEA A5/B5, APISL/CF.

Silnikowy Olej 0W40 przeznaczony jest do silników benzynowych i wysokoprężnych, których producenci wymagają spełnienia norm API SN lub ACEA A3/B4 wyposażonych w filtry cząstek stałych lub 3-drożne układy katalityczne TWC.

Silnikowy Olej 5W20 jest zalecany dla silników, których producent przewiduje pracę na takiej lepkości oleju. Jedną z najczęstszych aplikacji oleju 5W20 jest norma FORD WSS-M2C948-B, szczególnie w samochodach marki FORD wyposażonych w silniki EcoBoost.

Silnikowy Olej 5W30 zalecany przez producenta, jest idealny do pojazdów spełniających normy VW 502.00 lub 503.00. Ten uniwersalny olej nadaje się do silników benzynowych, Diesla i pojazdów z instalacją LPG. Jego wszechstronność i zgodność z normami producenta sprawiają, że jest doskonałym wyborem dla różnych typów silników.

Silnikowy Olej 5W40 jest zazwyczaj stosowany w silnikach benzynowych i wysokoprężnych. Jest to wszechstronny olej o właściwościach zapewniających dobrą pracę silnika w różnych warunkach, zarówno w niskich, jak i wysokich temperaturach. Aby sprawdzić, czy olej 5W40 nadaje się do diesla, czy przeznaczony jest dla pojazdów napędzanych benzyną lub LPG, należy szukać oznaczeń klasyfikacji API i ACEA. Producenci dokładnie określają, do jakich silników może być użyty ich olej 5W40.

Silnikowy Olej 5W50 jest zazwyczaj zalecany dla silników benzynowych i wysokoprężnych, szczególnie tych o większych pojemnościach lub wysokich osiągach. Jest to gęstszy olej niż popularny 5W-30 lub 10W-40, co oznacza, że jest bardziej odporny na wysokie temperatury i obciążenia.

Silnikowy Olej 10W30 jest często stosowany w silnikach benzynowych i wysokoprężnych. Jest to wielozadaniowy olej, który może być używany w różnych warunkach, zarówno w silnikach starszych, jak i nowszych.

Silnikowy Olej 10W40 nadaje się do zastosowania w różnych typach silników. Jest idealnym wyborem zarówno dla silników benzynowych, jak i wysokoprężnych, zapewniając skuteczną ochronę i smarowanie podczas różnorodnych warunków jazdy.

Silnikowy Olej 10W50 jest zwykle stosowany w silnikach benzynowych lub wysokoprężnych oraz w pojazdach ciężarowych i motocyklach. Olej silnikowy o lepkości 10W50 jest polecany do silników, które wymagają wydajnego i stabilnego systemu filtracji oleju, zarówno w przypadku silników z turbodoładowaniem, jak i bez niego.

Silnikowy Olej 15W40 dedykowany jest głównie do silników starszej konstrukcji o znacznych przebiegach. Olej 15W40 jest typowo stosowany w silnikach spalinowych, zarówno benzynowych, jak i wysokoprężnych. Jest to olej wielozadaniowy, który może być używany w różnych warunkach pracy silnika, w tym w temperaturach zimnych i gorących.

Silnikowy Olej 20w50 jest zazwyczaj stosowany w silnikach spalinowych, zarówno benzynowych, jak i wysokoprężnych. Jest to tzw. olej wielozadaniowy, który może być używany w różnych warunkach eksploatacji jest zalecany do silników, które wymagają mocnego i stabilnego filmu olejowego. Olej 20W50 jest często zalecany w starszych silnikach, które mogą mieć większe luzowanie się części, co wymaga oleju o większej lepkości w celu zapewnienia odpowiedniego smarowania.


Olej silnikowy należy dobrać zgodnie z rodzajem silnika, warunkami eksploatacji i zaleceniami producenta pojazdu. Oznaczenia na oleju informują o jego lepkości przy różnych temperaturach. Na przykład, olej 0W30 jest zoptymalizowany do pracy w szerokim zakresie temperatur od -35°C do +35°C. Ważne jest regularne sprawdzanie i wymiana oleju zgodnie z zaleceniami producenta, aby zapewnić długotrwałą wydajność i trwałość silnika. W razie wątpliwości warto skonsultować się z mechanikiem lub specjalistą ds. olejów silnikowych.

Nie, nie zaleca się mieszania różnych olejów silnikowych. W celu zachowania optymalnej wydajności i ochrony silnika, zaleca się używanie tego samego typu i klasyfikacji oleju silnikowego zatwierdzonego przez producenta pojazdu.

Mimo powszechnego przekonania, że olej o wyższej lepkości zapewnia lepszą ochronę dla silnika, prawda jest bardziej złożona. Odpowiedni dobór lepkości oleju zależy od wielu czynników, takich jak rodzaj silnika, warunki eksploatacji oraz zalecenia producenta. Warto zawsze kierować się zaleceniami producenta pojazdu oraz konsultować się z specjalistami w przypadku wątpliwości, aby zapewnić optymalną ochronę dla silnika i zachować jego sprawność na długie lata.