Jak prawidłowo czytać etykietę oleju silnikowego?
Prawdopodobnie każdy kierowca zobaczył w swoim samochodzie komunikat o terminie zbliżającej się wymiany oleju. Zadanie to z pozoru proste, nie jest jednak aż tak łatwe do zrealizowania, a problemy zaczynają się już podczas zakupu danego oleju. Wyobraźmy sobie, że stoimy przed półką z olejami silnikowymi i staramy się dobrać odpowiedni produkt do naszego samochodu. Czym się kierować przy zakupie i jak odczytać oznaczenia z etykiety? Zobacz!
Spełniane normy fabryczne producentów samochodów
Taką informację powinien zawierać każdy olej. Od tego zależy, czy producent dopuścił ten rodzaj oleju do zastosowania w silnikach danej marki, czy nie. Starajmy się unikać olejów, które nie posiadają takich adnotacji, ponieważ jest to kluczowe, jeżeli zależy nam na trwałości silnika.
Podstawowe rodzaje olejów silnikowych
Obecnie na rynku dostępne są trzy rodzaje olejów przeznaczonych do samochodów osobowych. Są to oleje: mineralne, syntetyczne oraz półsyntetyczne. Te pierwsze praktycznie wychodzą z użycia, ponieważ wytwarzane są z rafinacji ropy naftowej i nie nadają się do większości silników o nowoczesnej konstrukcji. Ogromną popularnością cieszą się oleje syntetyczne, które produkowane są dzięki syntezie surowców oraz pochodnych ropy. Często to właśnie ten ostatni rodzaj olejów silnikowych jest rekomendowany przez producentów nowych samochodów.
Oznaczenia SAE olejów silnikowych
Symbol ten jest oznaczeniem lepkości oleju. Przykładowe oznaczenie oleju syntetycznego to „10W-30”. Pierwsza liczba jest współczynnikiem lepkości w niskich temperaturach, poniżej 0 stopni. Liczba znajdująca się po myślniku oznacza lepkość w wysokich temperaturach. Oznaczenie to pozwala nam dobrać olej do obecnie panującej pory roku, a także dostosować się do wytycznych producenta w tym zakresie.
Klasyfikacja jakościowa olejów samochodowych
Każdy olej silnikowy zawiera na etykiecie informacje na temat klasy jakościowej. Opisywana jest ona literami w zależności od rodzaju silnika, tj. dla silników benzynowych litera „A”, dla diesli „B”, dla jednostek wyposażonych w filtr DPF jest to oznaczenie „C”, a „E” dla samochodów ciężarowych. Do tego dodawana jest również liczba z zakresu od 1 do 5, gdzie im wyższa liczba tym wyższa jakość oleju. Przykładowe oznaczenia wyglądają następująco: A3, B2, C5 itp. Kupując dany olej sprawdźmy dokładnie jakim symbolem został opatrzony, ponieważ ma to znaczny wpływ na żywotność naszego silnika.
Co ile zmieniać olej w naszym samochodzie?
W dobie olejów typu long life spór dotyczący kierowców stale narasta. Jedni twierdzą, że na danym oleju można jeździć dłużej niż zaleca producent, w innym wypadku twierdzą, że zawsze należy stosować się do zaleceń producenta silnika, nawet jeśli na oleju mamy inne informacje. Prawda jest natomiast taka, że zalecenia producenta danego oleju silnikowego powinny być dla nas nadrzędne. Jeśli na oleju napisane zostało, że należy go wymieniać w interwałach co 10 tysięcy km, to dokładnie tak należy postąpić nawet jeśli producent samochodu zaleca wymianę co 15 tysięcy lub więcej. Przekraczając czas lub ilość przejechanych kilometrów na oleju pomiędzy wymianami narażamy silnik swojego samochodu na poważne uszkodzenia oraz skrócenie jego żywotności.
Tysiące produktów, mnóstwo rodzajów, niezliczone ilości rekomendacji i trudny wybór tego najlepszego oleju silnikowego. Dobrze, że chociaż dzięki takim instrukcjom jak ta, można bez większego problemu odnaleźć się w etykietowych oznaczeniach, a to już naprawdę znaczące ułatwienie.