Oleje syntetyczny, półsyntetyczny czy mineralny – który wybrać?
Na pewno każdy kierowca zastanawiał się chociaż raz, jaki olej będzie odpowiedni w jego samochodzie. Pytanie to jest jak najbardziej uzasadnione, gdyż jest to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Odpowiada on za pracę silnika i jego trwałość. W tym artykule przedstawimy najlepszy olej do każdego rodzaju samochodu.
Zadanie oleju silnikowego
Jego głównym zastosowaniem jest zapobieganie przegrzaniu silnika przez zmniejszanie tarcia między wszystkimi ruchomymi elementami. Jest też on wymiennikiem ciepła, co pozwala silnikowi zachować optymalną temperaturę.
Efektywna praca wszystkich tak skomplikowanych osprzętów działających równolegle do siebie, w dużej mierze zależy od jakości stosowanego oleju. Dlatego nie powinno się na nim oszczędzać tym bardziej, że wraz z wiekiem i przebiegiem wszystkie jego właściwości ulegają pogorszeniu. Sama wymiana oleju powinna następować co roku lub co 20 tys km.
Podstawowe różnice między olejami
Podstawową różnicą między olejami mineralnymi, syntetycznymi, a półsyntetykami jest proces produkcji. Oleje syntetyczne powstają z komponentów bazowych przez łączenie poszczególnych związków chemicznych. Olej ten nie zawiera w sobie żadnych niepożądanych substancji, przez co jego cząsteczki nie różnią się między sobą. Oleje tego typu posiadają najlepsze parametry smarujące ale niską lepkość. Można zauważyć po samym silniku, gdyż jest z reguły czysty, a żadna substancja nie jest podlegania spalaniu. Przez ich chemiczną budowę pozwalają na wykorzystanie 100% sprawności silnika.
Z kolei oleje mineralne powstają w procesie rafinacji ropy naftowej i zawierają w sobie węglowodory, siarkę oraz wiele innych substancji, których nie można wyeliminować w procesie produkcji. W olejach mineralnych poszczególne cząsteczki różnią się od siebie i olej nie jest jednolity strukturalnie, ale posiada najwyższą lepkość. W procesie użytkowania tego oleju tworzy się nagar przez spalanie niektórych cząsteczek w składzie.
Półsyntetyki są mieszanką obu rodzajów wyżej wymienionych olejów. Umożliwiają one efektywną pracę silnika za niewielkie pieniądze.
Oleje syntetyczne
Najczęściej stosuje się je do samochodów z małym przebiegiem oraz tych z młodym rocznikiem. Jest to spowodowane wysoką szczelnością takich silników i dużą rzadkością oleju, który nie powinien się wydostawać na zewnątrz i powodować wycieki. Połączenie takie pozwala błyskawicznie dotrzeć olejowi we wszystkie zakamarki silnika i przemieszcza się dużo szybciej. Należy pamiętać, że nie można stosować tego oleju w przypadku gdy wcześniej w samochodzie był już wlewany olej mineralny. Jego największą wadą jest jego cena i nie zawsze wymiana takie oleju jest opłacalna.
Symbole stosowane na opakowaniu 0W, 5W czy 10W informują, w jakiej temperaturze minusowej olej zachowa swoje właściwości smarne, konsystencje oraz lepkość. Co ciekawe producent informuje tez zawsze o maksymalnej temperaturze, cyfra ta występuje zawsze po wyżej wymienionymi symbolami, przykładowo 5W30 informuje o prawidłowym smarowaniu w przedziale temperatur od -5 do 30 stopni Celsjusza.
Oleje mineralne
Z racji jego wysokiej gęstości stosuje się je do silników starego typu oraz do tych z bardzo wysokimi przebiegami, gdyż doskonale potrafi go uszczelnić. Również doskonale spełnia wszystkie swoje funkcje smarne i chłodzące, lecz jest dużo mniej odporny na niskie temperatury przez co może zamarzać. Niemniej jest on bardzo tani dzięki czemu okresowe dolewki do silnika np. przez przecieki nie powinny nikogo zrujnować finansowo.
Oleje półsyntetyczne
Ich właściwości są bardzo zbliżone do olejów syntetycznych, przez co lepiej chronią silnik niż oleje mineralne. Mogą służyć jako pomost przy przejściu z syntetyka na minerał. Oczywiście nie ma złotego środka w jakim czasie albo przy ilu kilometrach powinno się robić taką zmianę. Wszystko zależy od szczelności silnika.
Niezależnie na jaki olej się decydujemy, należy pamiętać by wpisywał się on w zalecenia producenta samochodu. Dzięki temu jesteśmy w stanie zapewnić mu najlepsze warunki pracy. Polecamy także trzymać gdzieś w bagażniku pewną ilość oleju by mieć na ewentualną dolewkę. A kontrole poziomu przeprowadzać przy 3-4 tankowniach nawet w nowszych konstrukcjach.
Niby wiadomo, że najdroższy powinien być najlepszy, ale warto tak jak podkreślano w artykule, zwracać przede wszystkim uwagę na konkretne parametry smarowania i tak dalej. Szczerze przyznam, że sam gubiłęm się przy wyborze, dlatego zaufalem fachowcom ze sklepu, którzy dzięki latom doświadczenia wiedzieli jaki rodzaj będzie najlepszy do mojego auta.
Moim zdaniem, w pierwszej kolejności należy zapoznać się z zaleceniami producenta, trochę w końcu tych samochodów wyprodukowali to raczej wiedzą, co warto lać do silnika 🙂 Najważniejsze, by nie skąpić na wymianie. Oszczędność nawet 100 zł na jakimś bardzo tanim oleju może nam się odbić czkawką, jak po kilku latach jazdy na czymś takim silnik odmówi posłuszeństwa. Dziś naprawdę nie trzeba wydawać majątku, by kupić porządny olej.