Jakim olejem zalać silnik na sezon letni?
Prawda jest taka, że oszczędzanie na oleju silnikowym, stosowanie niewłaściwego środka oraz przede wszystkim nieprzestrzeganie zaleceń producenta co do częstotliwości jego wymiany, kończy się zazwyczaj niezbyt dobrze dla jednostki napędowej, a tym samym dla właściciela samochodu. Tu nie warto oszczędzać i iść na jakiekolwiek kompromisy. Olej silnikowy to klucz do sprawnego technicznie auta.
Jednostka napędowa jest najbardziej narażona na zużycie podczas uruchamiania i pierwszych kilometrów przed osiągnięciem optymalnej temperatury pracy silnika. Wówczas to decydują się losy newralgicznych elementów motoru, jak łańcucha rozrządu, turbosprężarki czy też zaworów.
Producent wie najlepiej
Każdy producent samochodowy z góry określa w instrukcji auta, jaką specyfikację oleju silnikowego należy zastosować w konkretnym modelu, a także po jakim przebiegu powinien on zostać wymieniony. Jest to najważniejsza zasada, jaką należy się kierować podczas wyboru oleju silnikowego. W przypadku niektórych producentów samochodów rekomendowane jest zastosowanie konkretnych produktów określonych marek lub też własnych środków smarnych producenta, dostępnych w punktach ASO.
Aby prawidłowo dobrać olej silnikowy do konkretnego samochodu, trzeba przede wszystkim znać jego zalecaną specyfikację, czyli m.in. klasę lepkości, która jest opisana kodem cyfrowo-literowym, jak np. 15W-40. Specyfikacja ta mówi nam, jak olej reaguje na spadek temperatury oraz jaką posiada lepkość w czasie normalnej pracy jednostki napędowej. W kodzie oleju liczba przed literą „W” oznacza zimowe właściwości oleju, natomiast druga liczba opisuje lepkość letnią. Jaki więc olej silnikowy wybrać na lato?
Praw fizyki nie oszukasz
W lecie, im temperatura jest wyższa, tym olej staje się rzadszy. O ile z rozgrzaniem silnika podczas upałów nie ma zazwyczaj żadnych problemów, o tyle kłopoty pojawiają się z ich chłodzeniem. Rzadki olej ma słabsze właściwości smarne i gorzej przylega do elementów silnika. Tu duże znaczenie ma lepkość oleju. O tym, jaki olej zastosować, najlepiej wie producent samochodu, a więc trzeba sięgnąć ponownie do instrukcji obsługi auta. Ważna zasada – nigdy nie należy wlewać oleju niższej klasy, a więc w samochodach, do których jest rekomendowany olej syntetyczny, zakazane jest używanie oleju półsyntetycznego czy też mineralnego.
Klasyfikacja jakościowa
Wybierając olej silnikowy do samochodu warto również zwrócić uwagę na jego klasyfikację jakościową. Mowa tu o normach ACEA oraz API. Pierwsza z nich wyróżnia 4 podstawowe grupy środków smarnych:
- A – silniki benzynowe,
- B – samochody osobowe z silnikiem wysokoprężnym,
- C – samochody z silnikiem diesla i filtrem cząstek stałych (oleje niskopopiołowe),
- E – samochody ciężarowe z jednostkami wysokoprężnymi.
Klasyfikacja jakościowa API wyróżnia dwie główne grupy olejów: te do silników benzynowych (symbol S) oraz do jednostek wysokoprężnych (symbol C). Przy czym po każdej z tych liter występują kolejne oznaczenia, a więc im dalsza litera alfabetu, tym wyższa jakość oleju silnikowego (np. CB oznacza lepszy olej niż CA).
„Producent wie najlepiej. Praw fizyki nie oszukasz. Klasyfikacja jakościowa” i wszystko jasne w kwestii najlepszego oleju silnikowego na sezon letni. bo oczywiste, że współczesne oleje silnikowe są coraz uniwersalniejsze i o coraz lepszych parametrach, jednak lato charakteryzuje się zupełnie odmiennymi warunkami od tych zimowych.