Jaki olej silnikowy sprawdzi się zimą?
Zima to dla samochodów nie najlepsza pora roku. Jest mroźnie, brudno, mokro, a dodatkowo na ulicach rozsypana jest sól drogowa, co nie sprzyja pojazdom. Jest wręcz przeciwnie, gdyż ze względu na sól samochody narażone są na wiele uszkodzeń. Warto więc o nie w odpowiedni sposób zadbać. Co należy rozumieć pod tym pojęciem? Kluczem do sukcesu jest m.in. regularna wymiana płynów eksploatacyjnych, takich jak np. olej silnikowy. Jaki produkt sprawdzi się w okresie zimowym?
Dlaczego przed zimą wymienia się olej silnikowy?
Wymiana oleju przed zimą to naprawdę dobry pomysł. Trzeba bowiem pamiętać o tym, że niska temperatura jest dla silnika niebezpieczna, zwłaszcza w czasie rozruchu. Wówczas wysokiej jakości olej silnikowy ma ogromne znaczenie. Wielu ekspertów sugeruje na zimę zakup oleju syntetycznego, który przewyższa pod wieloma względami olej półsyntetyczny i mineralny. Te ostatnie to propozycje lepsze na lato.
Osoby, które na co dzień korzystają więc z oleju mineralnego czy półsyntetycznego, powinny przed zimą zmienić go na olej syntetyczny. Dodatkowo należy zdawać sobie sprawę z tego, że z każdym przejechanym kilometrem, olej silnikowy traci nieco swoje pierwotne właściwości. Przede wszystkim na skutek oddziaływania wysokich temperatur ulega utlenieniu. Zmieniają się tym samym jego właściwości fizykochemiczne. Przekłada się to na spadek wydajności samochodu. Oleje syntetyczne wolniej ulegają degradacji, a więc dłużej zapewniają silnikowi odpowiednie warunki pracy.
Wybór oleju silnikowego na zimę – sprawdź klasę lepkości
Przy okazji wyboru oleju na okres zimowy, dobrze jest wziąć pod uwagę klasyfikację lepkości SAE. Na opakowaniu oznaczana jest ona obok symbolu mocy, W któremu towarzyszą dwie liczby. Jedna znajduje się przed literą, a druga za nią. Warto wyjaśnić, jak odczytywać znaczenie tego symbolu. Cyfra znajdująca się przed literą W oznacza lepkość oleju silnikowego w niskich temperaturach. W praktyce, im cyfra jest niższa, tym dany olej lepiej znosi mrozy. Zdecydowanie najlepiej pod tym względem wypadają oleje z cyfrą 0. Oznacza ona, że olej zachowuje swoją lepkość w temperaturze aż do -35 stopni Celsjusza. Z kolei cyfra 5 informuje, że lepkość zachowana jest w temperaturze do -30 stopni Celsjusza. 10 to lepkość przy -25 stopniach Celsjusza itd. Z kolei cyfra zlokalizowana za literą W, po myślniku, oznacza lepkość, ale w wysokich temperaturach. Im cyfra ta jest wyższa, tym dany olej lepiej sprawdza się w wysokich temperaturach. Przykładowo oznaczenie 0W-40 informuje, że olej silnikowy zachowuje swoje parametry lepkości w zakresie temperatur od -35 do aż 40 stopni Celsjusza. Odczytanie symbolu nie jest zatem zbyt trudne.
Warto pamiętać, że w teorii nie ma czegoś takiego, jak podział olejów silnikowych na letnie i zimowe. Tym samym na danym oleju syntetycznym jeździć można również latem, aż nie minie jego okres eksploatacji. Zalecamy jednak, aby dostosowywać wybór oleju do pory roku, gdyż zwiększy to komfort jazdy oraz wydłuży życie silnika.
O zmianie opon trąbi się na okrągło, ale taka prawda, że niewielu już pamięta o tak istotnej kwestii jak dobór odpowiedniego oleju silnikowego i to jeszcze zanim zaskoczą nas pierwsze mrozy i zamiecie. Auta w zimie rzeczywiście nie mają lekko, ale jeśli chcemy żeby nam jak najlepiej służyły, musimy po prostu dbać o nie jak najlepiej.