icon(48) 228 846 545

handlowy@iparts.pl

Olejesilnikowe-sklep.pl
Menu
  • Strona główna
  • Oleje silnikowe
  • O firmie
  • Porady
  • Kontakt
 OlejeSilnikowe-Sklep.pl
  • Oleje silnikowe
    • Dodatki do oleju
      • k2 dodatek do oleju
      • Dodatek do oleju silnikowego LIQUI MOLY
      • Dodatek do oleju silnikowego VALVOLINE
  • Lepkość
    • Oleje 0w20
    • Oleje 0w30
    • Oleje 0w40
    • Oleje 0w50
    • Oleje 5w20
    • Oleje 5w30
    • Oleje 5w40
    • Oleje 5w50
    • Oleje 10w30
    • Oleje 10w40
    • Oleje 10w50
    • Oleje 10w60
    • Oleje 15w40
    • Oleje 20W50
  • Producent
    • Oleje Castrol
    • Oleje ELF
    • Olej FUCHS
    • Oleje GM
    • Oleje GULF
    • Oleje Liqui Moly
    • Oleje Lotos
    • Oleje Mobil
      • Oleje Mobil 1
    • Oleje Motul
    • Oleje Ravenol
    • Oleje Shell
    • Oleje Total
    • Oleje Valvoline
    • Inne Oleje
  • FAQ
  • O firmie
  • Porady
  • Kontakt

Search

Home/Artykuł/Olej silnikowy 10w40 – cechy szczególne

Olej silnikowy 10w40 – cechy szczególne

Autor : Redakcja / Data : 13 lipca, 2020
Olej silnikowy 10w40 - cechy szczególne
Artykuł

Aby silnik pracował prawidłowo, musi być smarowany odpowiednio dobranym olejem. W przeciwnym wypadku może dojść do zatarcia, przegrzania się lub innych nieprzyjemnych sytuacji. Z tego powodu, dobierając olej, należy mieć na względzie to, jakie rodzaje smarów znajdują się na rynku, a także to, jakie oleje są kompatybilne z naszym pojazdem. W tym artykule przybliżymy Ci, czym charakteryzuje się olej 10w40.

Oznaczenie oleju silnikowego

Zacznijmy od samego formatu, w którym zapisane są parametry dotyczące gęstnienia oraz rozwadniania się oleju. Posługując się przykładem 10w40, możemy objaśnić, że liczba znajdująca się przed “w,” czyli w tym przypadku “10”, oznacza zimową lepkość oleju. Im niższa jest ta wartość, tym niższa temperatura, w której olej zgęstnieje na tyle, że będzie uniemożliwiał rozruch silnika. Natomiast liczba znajdująca się za literą “w,” czyli w tym przypadku 40, określa wartość lepkości wysokotemperaturowej. Im wyższa liczba, tym wyższa temperatura, w której olej ulegnie nadmiernemu rozwodnieniu i nie będzie w stanie prawidłowo smarować silnika.

Olej dopasowany do potrzeb silnika

Dobierając olej, musimy mieć na względzie, jakie wartości są dedykowane naszemu silnikowi. W przeciwnym razie możemy mu poważnie zaszkodzić, dobierając olej, który nie będzie miał odpowiedniej gęstości podczas pracy silnika (lub też w ogóle nie pozwoli na uruchomienie go, ze względu na zbyt dużą gęstość). Olej 10w40 jest klasycznym przedstawicielem olejów półsyntetycznych. Gęstnieje dopiero przy temperaturach rzędu -25 stopni Celsjusza. Jest to olej dedykowany głównie starszym samochodom, choć oczywiście może się zdarzyć, że młodsze pojazdy będą miały silnik dedykowany temu rodzajowi oleju.

Ponadto, ze względu na 40 znajdującą się po “w,” wśród przedstawicieli tego oleju znajdziemy również produkty mineralne. Oleje o tej wartości są najbardziej uniwersalne, jeżeli chodzi o lepkość w wyższych temperaturach. Warto w tym miejscu zauważyć, że decydując się na dolewanie oleju, możemy śmiało mieszać produkty różnych marek, jeśli tylko będą one miały takie same parametry lepkości. Jeżeli mamy pewną wiedzę na temat tego, jak gęstnieją oleje (co zdarza się zazwyczaj na skutek dostających się do niego zanieczyszczeń), możemy spróbować rozrzedzić produkt dodając olej o innych parametrach. Zwykle nie jest to jednak rozwiązanie zalecane przez fachowców. Jeżeli masz jakiekolwiek wątpliwości dotyczącego tego, jaki rodzaj oleju powinien znajdować się w Twoim samochodzie, sprawdź to na stronie producenta, zapytaj dealera lub udaj się do mechanika. Dolewając zły olej, możesz uszkodzić jednostkę napędową.

0 komentarzy

Podziel się

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Nowe porady

  • Olej silnikowy 15W40: Idealny wybór dla starszych pojazdów

    2 listopada, 2025
  • Olej silnikowy 5W30: Jak wybrać pomiędzy 5W30 a 5W40?

    1 listopada, 2025
  • Petronas Urania: nowa linia olejów silnikowych dla floty

    3 października, 2025
  • Tłumaczenie i redakcja treści: gotowe do publikacji

    2 października, 2025

Ostatnie komentowane

  • Leszek napisł:

    Moim zdaniem, w pierwszej...
  • Marcin napisł:

    Jeszcze kilka lat temu sam...
  • Franek napisł:

    "Producent wie najlepiej....
  • Hubert napisł:

    Tysiące produktów, mnóstwo...

Tags

API oleje silnikowe dobór oleju silnikowego edycja treści formatowanie tekstu jak dobrać olej do auta jak wybrać olej silnikowy LCV oleje lepkość oleju normy emisji Euro 6 ochrona silnika oczyszczanie treści pod publikację olej 5W-50 olej do silnika olej do silników wyczynowych oleje do ciężarówek oleje silnikowe MOTUL oleje silnikowe Petronas Urania olej silnikowy Olej silnikowy 5W30 Olej silnikowy 5W30 vs 10W40 Olej silnikowy 5W40 olej silnikowy 15W40 olej silnikowy ORLEN OIL MAX POWER MP 5W-50 olej syntetyczny vs mineralny oliwa silnikowa oliwić silnik ORLEN OIL ORLEN OIL MAX POWER MP 5W-50 osiągi silnika Petronas Urania redakcja tekstu różnice oleju 5W30 i 10W40 silnik smarowanie silników specyfikacje ACEA starsze pojazdy StrongTech technologia syntetyczny olej syntetyczny olej silnikowy Tłumaczenie i redakcja treści tłumaczenie tekstu viatryczność oleju wydajność silnika wysoka jakość oleju silnikowego zapobieganie wyciekom
Olejesilnikowe-sklep.pl
  • icon ul. Szeligowska 48B,
    05-850 Szeligi, Warszawa Bemowo
  • icon
    22 884 65 45
    handlowy@iparts.pl
  • iconInfolinia 08:00 - 20:00 od Pn do Pt, 09:00 - 17:00 w Soboty

Informacje

Oferta

  • Filtry oleju
  • Oleje silnikowe
  • Płyny hamulcowe
  • Oleje przekładniowe

Social media

Copyright 2019 © iParts.pl