Zużycie oleju silnikowego – co na nie wpływa?
To, że olej silnikowy jest zużywany w trakcie pracy samochodu, podlega uzupełnieniu i wymianie nikogo nie dziwi. Jednak poziom tego zużycia powinien być kontrolowany. Co ma na nie wpływ? Kiedy i dlaczego może być wysokie lub zbyt wysokie?
Spalanie oleju a warunki pracy silnika
Spalenie oleju jest naturalnym procesem – to podstawowy sposób, w jaki olej jest zużywany. Normy tego dotyczące są podawane przez producentów samochodów. W wielu przypadkach zobaczymy bardzo wysokie wartości – od 0,5 l do 1,5 l na 1000 km. Każdy z kierowców wie, że spalanie oleju na poziomie 0,5 l na 1000 km to bardzo dużo. Skąd zatem takie liczby?
Przyjęte dane dotyczą warunków, w których silnik pracuje. Nie są to warunki normalne, ale sytuacje mocno obciążające silnik. Wśród przykładowych można wymienić bardzo szybką jazdę powyżej 120-140 km/h. Może być to również jazda dynamiczna, używanie skrajnie niskich i wysokich obrotów. Są to również bardzo wysokie i bardzo niskie temperatury, w jakich pracuje silnik. Zalicza się tu także większe obciążenie samochodu ładunkiem. Również stojąc w korku, samochód spala znacznie więcej oleju.
Zbyt duże zużycie oleju – przyczyny mechaniczne
Można powiedzieć, że opisane warunki stanowią pewnego rodzaju ekstrema. Przy jeździe samochodem, którą można nazwać „normalną”, wysoki poziom spalania oleju powinien zaniepokoić. Tutaj w grę może wchodzić usterka mechaniczna, którą jak najszybciej trzeba zlokalizować i usunąć. Jakie potencjalne awarie powinniśmy wziąć pod uwagę?
Potencjalne usterki mogą być związane po prostu z wyciekaniem oleju. Przyczyn czy miejsc powstałych nieszczelności jest co najmniej kilka: zużyte uszczelniacze zaworowe, zużyta turbosprężarka lub pierścienie tłokowe. Szczególnie w przypadku starszych modeli samochodów, w związku z zużywaniem się mechanicznych części silnika pojawiają się nieszczelności, czyli tak zwane luzy.
Parametry oleju a jego zużycie
Poza uszkodzeniami typowo mechanicznymi, w grę wchodzi rodzaj oleju i przypisane mu parametry. Ubywanie oleju silnikowego ma związek ze współczynnikiem parowalności – im niższy współczynnik, tym mniejsze będzie zużycie oleju. Tu warto nadmienić, że oleje syntetyczne charakteryzują się niższym współczynnikiem parowalności niż oleje mineralne – zazwyczaj jest to ok. 10%.Ważna okazuje się tu także lepkość oleju, która powinna być dostosowana do rodzaju silnika. Jeżeli używamy oleju o zbyt niskiej lepkości w stosunku do wymagań, jego zużycie może być wyższe.
Skrajnie niskie i wysokie obroty, obciążenie pojazdu i tak dalej, ale no właśnie co jeśli przy „normalnej” jeździe olej nam gdzieś ucieka? Niestety wbrew pozorom nie jest to wcale rzadka sytuacja i przez to też niestety często lekceważona.