icon(48) 228 846 545

handlowy@iparts.pl

Olejesilnikowe-sklep.pl
Menu
  • Strona główna
  • Oleje silnikowe
  • O firmie
  • Porady
  • Kontakt
 OlejeSilnikowe-Sklep.pl
  • Oleje silnikowe
    • Dodatki do oleju
      • k2 dodatek do oleju
      • Dodatek do oleju silnikowego LIQUI MOLY
      • Dodatek do oleju silnikowego VALVOLINE
  • Lepkość
    • Oleje 0w20
    • Oleje 0w30
    • Oleje 0w40
    • Oleje 0w50
    • Oleje 5w20
    • Oleje 5w30
    • Oleje 5w40
    • Oleje 5w50
    • Oleje 10w30
    • Oleje 10w40
    • Oleje 10w50
    • Oleje 10w60
    • Oleje 15w40
    • Oleje 20W50
  • Producent
    • Oleje Castrol
    • Oleje ELF
    • Olej FUCHS
    • Oleje GM
    • Oleje GULF
    • Oleje Liqui Moly
    • Oleje Lotos
    • Oleje Mobil
      • Oleje Mobil 1
    • Oleje Motul
    • Oleje Ravenol
    • Oleje Shell
    • Oleje Total
    • Oleje Valvoline
    • Inne Oleje
  • FAQ
  • O firmie
  • Porady
  • Kontakt

Search

Home/Artykuł/Zużycie oleju silnikowego – co na nie wpływa?

Zużycie oleju silnikowego – co na nie wpływa?

Autor : Redakcja / Data : 21 stycznia, 2020
Zużycie oleju silnikowego – co na nie wpływa?
Artykuł

To, że olej silnikowy jest zużywany w trakcie pracy samochodu, podlega uzupełnieniu i wymianie nikogo nie dziwi. Jednak poziom tego zużycia powinien być kontrolowany. Co ma na nie wpływ? Kiedy i dlaczego może być wysokie lub zbyt wysokie?

Spalanie oleju a warunki pracy silnika

Spalenie oleju jest naturalnym procesem – to podstawowy sposób, w jaki olej jest zużywany. Normy tego dotyczące są podawane przez producentów samochodów. W wielu przypadkach zobaczymy bardzo wysokie wartości – od 0,5 l do 1,5 l na 1000 km. Każdy z kierowców wie, że spalanie oleju na poziomie 0,5 l na 1000 km to bardzo dużo. Skąd zatem takie liczby?

Przyjęte dane dotyczą warunków, w których silnik pracuje. Nie są to warunki normalne, ale sytuacje mocno obciążające silnik. Wśród przykładowych można wymienić bardzo szybką jazdę powyżej 120-140 km/h. Może być to również jazda dynamiczna, używanie skrajnie niskich i wysokich obrotów. Są to również bardzo wysokie i bardzo niskie temperatury, w jakich pracuje silnik. Zalicza się tu także większe obciążenie samochodu ładunkiem. Również stojąc w korku, samochód spala znacznie więcej oleju.

Zbyt duże zużycie oleju – przyczyny mechaniczne

Można powiedzieć, że opisane warunki stanowią pewnego rodzaju ekstrema. Przy jeździe samochodem, którą można nazwać „normalną”, wysoki poziom spalania oleju powinien zaniepokoić. Tutaj w grę może wchodzić usterka mechaniczna, którą jak najszybciej trzeba zlokalizować i usunąć. Jakie potencjalne awarie powinniśmy wziąć pod uwagę?

Potencjalne usterki mogą być związane po prostu z wyciekaniem oleju. Przyczyn czy miejsc powstałych nieszczelności jest co najmniej kilka: zużyte uszczelniacze zaworowe, zużyta turbosprężarka lub pierścienie tłokowe. Szczególnie w przypadku starszych modeli samochodów, w związku z zużywaniem się mechanicznych części silnika pojawiają się nieszczelności, czyli tak zwane luzy. 

Parametry oleju a jego zużycie

Poza uszkodzeniami typowo mechanicznymi, w grę wchodzi rodzaj oleju i przypisane mu parametry. Ubywanie oleju silnikowego ma związek ze współczynnikiem parowalności – im niższy współczynnik, tym mniejsze będzie zużycie oleju. Tu warto nadmienić, że oleje syntetyczne charakteryzują się niższym współczynnikiem parowalności niż oleje mineralne – zazwyczaj jest to ok. 10%.Ważna okazuje się tu także lepkość oleju, która powinna być dostosowana do rodzaju silnika. Jeżeli używamy oleju o zbyt niskiej lepkości w stosunku do wymagań, jego zużycie może być wyższe.

1 komentarz

Podziel się

1 komentarz

  1. Antek 16 sierpnia, 2020 o 12:24 pm
    Odpowiedz

    Skrajnie niskie i wysokie obroty, obciążenie pojazdu i tak dalej, ale no właśnie co jeśli przy “normalnej” jeździe olej nam gdzieś ucieka? Niestety wbrew pozorom nie jest to wcale rzadka sytuacja i przez to też niestety często lekceważona.

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Nowe porady

  • Olej silnikowy 15W40: Idealny wybór dla starszych pojazdów

    2 listopada, 2025
  • Olej silnikowy 5W30: Jak wybrać pomiędzy 5W30 a 5W40?

    1 listopada, 2025
  • Petronas Urania: nowa linia olejów silnikowych dla floty

    3 października, 2025
  • Tłumaczenie i redakcja treści: gotowe do publikacji

    2 października, 2025

Ostatnie komentowane

  • Leszek napisł:

    Moim zdaniem, w pierwszej...
  • Marcin napisł:

    Jeszcze kilka lat temu sam...
  • Franek napisł:

    "Producent wie najlepiej....
  • Hubert napisł:

    Tysiące produktów, mnóstwo...

Tags

API oleje silnikowe dobór oleju silnikowego edycja treści formatowanie tekstu jak dobrać olej do auta jak wybrać olej silnikowy LCV oleje lepkość oleju normy emisji Euro 6 ochrona silnika oczyszczanie treści pod publikację olej 5W-50 olej do silnika olej do silników wyczynowych oleje do ciężarówek oleje silnikowe MOTUL oleje silnikowe Petronas Urania olej silnikowy Olej silnikowy 5W30 Olej silnikowy 5W30 vs 10W40 Olej silnikowy 5W40 olej silnikowy 15W40 olej silnikowy ORLEN OIL MAX POWER MP 5W-50 olej syntetyczny vs mineralny oliwa silnikowa oliwić silnik ORLEN OIL ORLEN OIL MAX POWER MP 5W-50 osiągi silnika Petronas Urania redakcja tekstu różnice oleju 5W30 i 10W40 silnik smarowanie silników specyfikacje ACEA starsze pojazdy StrongTech technologia syntetyczny olej syntetyczny olej silnikowy Tłumaczenie i redakcja treści tłumaczenie tekstu viatryczność oleju wydajność silnika wysoka jakość oleju silnikowego zapobieganie wyciekom
Olejesilnikowe-sklep.pl
  • icon ul. Szeligowska 48B,
    05-850 Szeligi, Warszawa Bemowo
  • icon
    22 884 65 45
    handlowy@iparts.pl
  • iconInfolinia 08:00 - 20:00 od Pn do Pt, 09:00 - 17:00 w Soboty

Informacje

Oferta

  • Filtry oleju
  • Oleje silnikowe
  • Płyny hamulcowe
  • Oleje przekładniowe

Social media

Copyright 2019 © iParts.pl